Ti 21.3.2023 - Seniorien vaalipaneeli kiinnosti

21.3.2023

Senioritalo Yrjänän vaalikeskustelu 21.3.2023 oli menestys. Vaalipaneeliin osallistuivat kansanedustajan tehtävässä jo kokeneet kansanedustajaehdokkaat Ritva "Kike" Elomaa (PS), Anne-Mari Virolainen (KOK) ja Aki Lindén (SDP). Juontajana toimi emeritusprofessori Heikki Paloheimo. Väkeä oli paikalla yli 90. Keskustelun alussa Paloheimon esittämä vertailu Pohjoismaiden taloudellisesta ja väestöllisestä tilanteesta viritti hyvän ja rakentavan keskustelun siitä, miten taloudellisen kasvun kulta-aikoina rakennettua hyvinvointivaltiota on sopeutettava turvaamaan julkisten palveluiden saatavuus ja riittävyys tulevina vuosikymmeninä. Panelistien kesken vallitsi yhteisymmärrys siitä, että seuraavilla vaalikausilla tarvitaan erilaisia julkisen talouden sopeutustoimia.

Vaikka sote-palveluita koskevassa eduskunnan päätöksenteossa hallituksen ja opposition käsitykset poikkesivat selvästi toisistaan, panelistit olivat yksituumaisia siitä, että nyt kun hyvinvointialueet ovat aloittaneet toimintansa, on yhdessä panostettava palvelujärjestelmien toimivuuden parantamiseen. Kaikki panelistit kannattivat sitä, että terveydenhoitopalveluissa Varsinais-Suomen hyvinvointialueella otetaan käyttöön omalääkärijärjestelmä. Paneelissa myös korostettiin, että hyvinvointialueilla on paljon itsenäistä harkintavaltaa siitä, miten palvelut järjestetään. Eduskunta ei päätä kaikesta.

Ilmapiiriltään paneeli oli kuin toiselta planeetalta TV1:n edellispäivän riitaisaan puoluejohtajatenttiin verrattuna. Senioritalo Yrjänän panelisteilla oli vahva luottamus siihen, että niin valtiontalouden kestävyysvajeeseen kuin sote-palveluiden järjestämiseen Varsinais-Suomen hyvinvointialueella löytyy ratkaisuja, joita eri osapuolet voivat kannattaa.