Elokuvat

Varmista paikkasi ilmoittautumalla Mirja Ekmanille, 0400 824 094, viimeistään esitysviikon tiistaina.

Koronavirus

Vain korttimaksut!

Teatterissa noudatetaan kulloinkin voimassa olevia turvaohjeita.

Sama nainen

Kansallisten senioreiden jäsenille elokuvapäivä Kinopalatsissa perjantaina 24.9. klo 13

Irlantilainen kahden pienen lapsen äiti Sandra, jota esittää vuoden koskettavimman roolisuorituksen tekevä Clare Dunne, elää väkivaltaisen miehensä mielivallan varjossa. Sandra saa lopulta tarpeekseen ja käyttää salassa rakennettua pakosuunnitelmaansa jättääkseen kaiken. Sandralle ja hänen tyttärilleen ei tahdo järjestyä edes väliaikaista kotia asuntopulasta kärsivässä Dublinissa, jossa avuntarvitsijoita ja heikossa asemassa olevia on jo vuosien jonoksi. Sandra kohtaa systeemin rattaissa ylenkatsetta ja väheksyntää ja päättää netistä löytämillään ohjeilla rakentaa omin käsin perheelleen talon. Avukseen ja tuekseen hän saa sekalaisen joukon yllättäviä, uusia ystäviä, yhteisönsä jäseniä, joiden lämpö ja pyyteetön auttamishalu pikkuhiljaa rakentavat talon lisäksi Sandraa ja hänen tulevaisuuttaan taas ehjäksi.

Ohjaaja Phyllida Lloyd rakentaa elokuvan draamankaaren herkästi ja hienovaraisesti ja tuo lähisuhdeväkivallan taakan ja trauman näkyväksi lankeamatta perinteiseen kuvastoon. Rankasta aiheesta huolimatta yhteiskunnallisesti kantaaottavan elokuvan sanoma on toivossa ja ystävyyden voimassa. Oikeussaliin sijoittuvassa kohtauksessa Clare Dunnen Sandra pitää voimakkaan monologin kaikkien kaltoinkohdeltujen naisten oikeuksien puolesta.

Muissa pääosissa nähdään napakka työnantaja Peggy, joka sysää unelman talosta todeksi (Harriet Walter) sekä karismaattinen, pelolla hallitseva aviomies Gary (Ian Lloyd Anderson) ja Sandran kaksi lumovoimaista tytärtä (Molly McCann ja Ruby Rose O’Hara).

Kesto: 1 t 37 min
Ohjaaja: Phyllida Lloyd
Pääosissa: Clare Dunne, Harriet Walter, Ian Lloyd Anderson, Molly McCann, Ruby Rose O'Hara

Ensi-ilta: 17.9.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Hytti nro 6

Kansallisten senioreiden jäsenille elokuvapäivä Kinopalatsissa perjantaina 29.10. klo 13

Cannesin elokuvajuhlien Grand Prix'lla palkittu Juho Kuosmasen elokuva Hytti nro 6 vie unohtumattomalle junamatkalle arktisten neuvostomaisemien halki. Sydänsurujaan Moskovasta Murmanskiin pakeneva Laura (Seidi Haarla) saa hyttikaverikseen kovapintaisen kaivostyöntekijän Ljohan (Juri Borisov). Lauran odotukset rauhoittavasta etsikkomatkasta karisevat kerta heitolla, kun Ljoha juo itsensä äänekkääseen humalaan heti ensimmäisenä iltana. Alun yhteentörmäyksen jälkeen eriparinen kaksikko alkaa kuitenkin löytää toisistaan jotakin yhteistä ja odottamatonta. Hienovaraisen huumorin värittämä kohtaaminen täyteen ahdetun junan erikoislaatuisessa maailmassa saa kummatkin matkaajat näkemään myös itsensä uusin silmin. Hymyilevä mies -elokuvallaan kansainväliseen menestykseen nousseen Kuosmasen lämmin ja vilpitön road movie on syntynyt Rosa Liksomin Finlandia-palkitun romaanin innoittamana.

Ohjaaja: Juho Kuosmanen
Pääosissa: Seidi Haarla, Yuri Bykov