Kannelkuoron Puurojuhla 11.12.2023

Kannelkuoron jokavuotinen oma puurojuhla on tärkeä kiireistä huolimatta. Vaikka Tertun valmistama joulupuuro manteleineen on tapahtuman pääasia, muutakin ohjelmaa on. Joulun sanoman äärelle pääsimme lauluin ja Markun lukemaa jouluevankeliumia kuunnellen. Ennen puuroa ehdittiin myös vielä kuunnella muutama joulumuisto ja Orvokin lausuma runo.

Puuron jälkeen kävi ilmi, että joillakin oli ilmeisesti pikkujoulujen jatkot venähtäneet, sillä La Cumparsitan joulumietteissä olivat sanat ja sävel menneet melkoisesti sekaisin! Kuoro päätti näyttää juhlijoille, miten Soihdut sammuu kuuluu laulaa. Laulu kuitenkin keskeytyi, kun ovi avautui ja itse Joulupukki astui sisään. Hän ei ollut koskaan aikaisemmin käynyt Yrjänässä ja oli jo kääntymässä ovelta takaisin, kun ei ollutkaan lapsia. Mutta kun kerroimme olevamme lapsenmielisiä, hän jäi istuskelemaan leppoisasti keinutuoliin ja vastaili muutamiin hänelle esitettyihin kiperiinkin kysymyksiin Korvatunturin viisaan varmuudella. Muutamalle hänellä oli lahjakin ja muita hän lohdutti sanomalla, että ehkäpä oikeana jouluna hekin saavat jotain.
Kun jouluinen vieras oli jatkanut matkaansa, olivat vuorossa kiitokset taiteelliselle johtajallemme Tiinalle, kuoronjohtajalle Riitalle sekä Terttu-emännälle, samoin kuin toimikunnalle. Yhteinen kynttiläpiiri ja Maa on niin kaunis kuuluvat puurojuhlamme perinteeseen. Ja tietysti vielä joulukahvit.

Vielä on yksi tärkeä perinteinen tapahtuma jäljellä ennen joululomaa: Yhdistyksen yhteinen puurojuhla, jossa esitämme yleisölle ja laulamme yhdessä kaikkien kanssa noita niin rakkaita joululauluja, joilla avataan portti jouluun!

Teksti: Liisa Pietilä

Kuvat: Jukka Rauhala