Digiapu etänä, ohjeet

1. Varaa aika

Etätukea on saatavilla SenioriJelpin vapaaehtoisilta etukäteen varattuina aikoina

Ajanvarauksen voit tehdä ottamalla yhteyttä Aira Hellströmiin p. 0400 139 396 maanantai-torstai klo 10-14 tai sähköposti aira.hellstrom@seniorijelppi.fi

Voimme puhua digi-kysymyksestäsi ihan vaan puhelimessa, mutta jakamalla laitteesi näytön opastajalle, auttaminen on helpompaa. Zoom-ohjelman avulla näytönjako onnistuu. Myös puhelu käydään tällöin Zoomissa. Voit asentaa Zoom-ohjelman etukäteen, tai asennus tehdään yhdessä istunnon alussa.

2a. Asenna Zoom tietokoneellesi

Jos koneessasi on Windows 10, näytönjako voi onnistua myös ilman sovellusta. Voidaksesi asentaa tulee käyttäjätunnuksellasi olla koneen hallintaoikeus. Zoom-sovelluksen löytää tältä sivulta https://zoom.us/download#client_4meeting tai sen lataus koneellesi käynnistyy painamalla tätä linkkiä. Tallenna asennustiedosto ja käynnistä se. Jos olet epävarma, tehdään asennus yhdessä istunnon alussa.

Etäyhteyden luominen tapahtuu klikkaamalla sähköpostissa saamaasi linkkiä ja jatkamalla ohjeiden mukaisesti.

2b. Asenna Zoom iphone-puhelimeesi tai ipad-tablettiin.

Sovelluksen asentaminen Apple-laitteelle (iphone tai ipad) vaatii yleensä AppleID-käyttäjätunnuksen ja salasanan syöttämistä.
Zoom-sovelluksen löydät täältä

2c. Asenna Zoom Android-puhelimeesi tai -tablettiin (esim. Huawei, Samsung, Nokia, Doro ym)

Zoom-sovelluksen löydät Play-kaupasta tämän linkin takaa

3. Kokouksen aikana

Käytetään vain ääntä ja näytön jakoa, ei videota.

Voit klikata mustaa taustaa, niin alareunan vaihtoehdot tulevat näkyviin.

Jos ääniyhteys katkeaa, voi painaa Chat-kuviota ja kirjoittaa asiasi.

Hyödyllisiä ohjeita löytyy myös täältä