Ikäihmiset huomioitava Turun liikennesuunnittelussa

20.3.2023

Yhdistyksen lausunto kaupungin liikennesuunnitelmasta

"IKÄIHMISET HUOMIOITAVA TURUN LIIKENNESUUNNITTELUSSA

Turun kansalliset seniorit ry on yhdessä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kanssa vastannut Turun kaupungin liikennesuunnittelun lausuntopyyntöön Itäisen Pitkänkadun liikennesuunnitelmasta ja toimittanut pyydetyssä ajassa sähköpostitse kannanottonsa asiaan.

Valmisteilla olevaa liikennesuunnitelmaa laadittaessa ei kaiketi ole ollut tiedossa, että Senioritalo Yrjänän toiminnan käynnistyminen syksyllä 2021 on todella merkittävästi lisännyt ikäihmisten ja vanhusväestön asiointia Itäinen Pitkäkatu 49 alueella. Entisen seurakuntatalon tiloissa Senioritalossa toimii yhdistyksemme lisäksi kaikille turkulaisille ikäihmisille avoin SenioriJelppi -palvelu. Senioritalossa toimii nyt yli 20 erilaista kerhoa, vuotuisia kokoontumisia järjestetään noin 500 ja talossa asioi vuositasolla noin 10000 ikääntynyttä kävijää.

Oheisessa lausunnossa korostamme ikäihmisten palvelujen saatavuuden helppoutta ja turvallisuutta, kaupungin strategian mukaisesti. Senioritalossa asioivat ikäihmiset todella tarvitsevat riittävästi parkkipaikkoja ja mahdollisuuden turvalliseen asiointiin.

Mielestämme sopivin paikka pyörätielle olisi Kupittaankatu. Jos pyöräilykaista ehdottomasti halutaan tehdä Itäiselle Pitkäkadulle, se tulisi toteuttaa vain kadun vastakkaiselle puolelle kaksisuuntaisena. Lausunnossa olemme nostaneet esiin myös muita havaintoja, joita suunnitelmassa olisi hyvä ottaa huomioon. Näin voitaisiin mahdollistaa ikäihmisten turvallinen liikkuminen, asiointi ja arvokas vanheneminen.

Turun kansalliset seniorit ry

Kari Kantalainen